کودک دو ساله شما
هیچ کس مانند فرزند شما وجود ندارد
رشد هر کودک منحصر به فرد و پیچیده است. اگر چه کودکان از طريق توالی قابل پيش بينی مراحل و نقاط عطف رشد می يابند، ممکن است از طريق اين مراحل به همان روش يا در همان زمان ادامه يابد. رشد کودک نیز به شدت تحت تأثیر عوامل محیطی و تجربیاتی است که او دارد.
اطلاعات در این مطلب توضیح می دهد که کارشناسان رشد کودک به مطلبی با عنوان "انتظارات گسترده" برای رشد متوسط کودک در طول یک سال در نظر میگیرند
لطفا آنچه را که در زمینه رشد منحصر به فرد فرزندتان می خوانید در نظر بگیرید.
چگونه فرزند شما ممکن است در سال جاری رشد کند
کودک دو ساله از لذت بردن از حواس و مهارت های حرکتی خود برای کشف جهان استفاده می کنند و در مورد اشیاء، رویدادها و پدیده های ناآشنا بسیار متعجب هستند. آنها می توانند مشکلات ساده را با روش "سعی و خطا" حل کنند و چندین بار تمرین می کنند تا بر آن تسلط یابند.کودکان این سن نیز در طول بازی بیشتر نشان میدهند که، برای گذران تجارب روزانه خود، با استفاده از اشیاء آشنا و شرایط را فراهم می کنند.
اکتشافات جدید نیز توسط مهارت های زبانی تازه رشد یافته کودک دو ساله انجام می پذیرد که بسیاری از "چرا"، "چه" و "چگونه" سوالات را در پی دارد.
کودکان این سن، اغلب بخش هایی از صحبت های روزمره را تشکیل می دهند تا بتوانند بر زبا خود مسلط شوند.
آنها می توانند صدها کلمه را درک کنند و بگویند، اما ممکن است توسط بزرگسالان، نیاز به ترجمه داشته باشند. آنها همچنین جهت ساده و بسیاری از عبارات رایج در شرایط معمول را درک می کنند.
سعی کودکان برای حرف زدن در این سن زمینه خواندن و نوشتن است. آنها لذت بردن از خواندن کتاب ها را به خوبی نشان میدهند و ممکن است وانمود کنند که "به عنوان مخاطب" باید برایش کتاب بخوانید.
دو ساله می تواند آواز A-B-C را بخواند، اما هنوز نمی دانند که نام عددهای مربوط به طرح های گرافیکی نام های خاص است. آنها همچنین انواع مختلفی از علامت های نقاشی را در هر کجا و در همه جا می سازند و حتی ممکن است سعی در نوشتن حرف اول نام خود داشته باشند.
همانطور که آنها بازی می کنند و روال روزانه خود را کامل می کنند، دو ساله مهارت های ریاضی مهم را یاد می گیرد.
آنها می توانند از اسباب بازی برای نشان دادن یک شی دیگر استفاده کنند، الگوها را با فعالیت های روزانه تشخیص دهند و مفاهیم زمان مانند "فردا" و "دیروز" را درک کنند. دو ساله فقط از استدلال منطقی برای حل مشکلات روزمره استفاده می کنند. آنها می توانند شکل ها را مرتب کنند، پازل های کامل با هشت قطعه یا کمتر و مجموعه ای از حلقه ها را بر روی اندازه ی کوچکتر قرار دهند. آنها علاوه بر شمارش و تفریق با عدد "یک" و "دو" را درک می کنند.
از لحاظ فیزیکی، دو ساله همه شکل های حرکت کردن، از جمله خزیدن، راه رفتن، در حال دویدن، پریدن و صعود، را کشف می کند. آنها همچنین می توانند یک توپ کوچک را به جلو بکشند، یک توپ در حال حرکت را بگیرند و یک توپ را پرتاب کنند اما با دقت کم.دو ساله ها فعالیت های بازی انگشت را دوست دارند مثلا درست کردن تپه و خراب کردن آن توسط خاک رس، تکان دادن ابزار آلات ریتم و به صدا درآوردن آن ها.
آنها می توانند دستگیره ها را بچرخانند و پیچ ها را باز کنند و مهارت های خود را با استفاده از ظروف غذا بهبود بخشند.
دو ساله ها از مهارت های حرکتی خود برای کشف هنرهای خلاق استفاده می کنند. آنها با ضرب و زدن و تکان دادن وسایل و لوازم خانگی صداهایی ایجاد می کنند.آنها از رقص، مورد اشاره قرار گرفتن و بازی کردن همراه با شعر و آهنگ بسیار لذت می برند.کودکان این سن نیز کنترل صدای خود را به دست می آورند و در آواز خواندن ترانه های مورد علاقه خود شرکت می کنند.
از احساسات و همچنین روند تولید هنر لذت می برند تا خود هنر.
کودکان دو ساله از بازی با کودکان دیگر لذت می برند، اما معمولا کار خودشان را ادامه می دهند. هنگامی که درگیری بوجود می آید، بزرگسالان باید برای جلوگیری از ضد و خورد و رفتارهای مناسب آموزش ببینند. کودکان این سن شروع به نشاندار کردن احساساتی می کنند که در خود و دیگران تشخیص می دهند. با این حال، کنترل احساسات هنوز دشوار است، بنابراین نا امیدی ممکن است موجب خسارات عاطفی شود. اشیاء راحت مانند پتو یا خرس عروسکی به دو ساله کمک می کند تا موقعیت های جدید و یا احساسات قوی را کنار بگذارد و فکرش را مشغول خود کند.