کودک پنج ساله شما
هیچ کس مانند فرزند شما وجود ندارد
رشد هر کودک منحصر به فرد و پیچیده است. اگر چه کودکان از طريق توالی قابل پيش بينی مراحل و نقاط عطف رشد می يابند، ممکن است از طريق اين مراحل به همان روش يا در همان زمان ادامه يابد. رشد کودک نیز به شدت تحت تأثیر عوامل محیطی و تجربیاتی است که او دارد.
اطلاعات در این مطلب توضیح می دهد که کارشناسان رشد کودک به مطلبی با عنوان "انتظارات گسترده" برای رشد متوسط کودک در طول یک سال در نظر میگیرند
لطفا آنچه را که در زمینه رشد منحصر به فرد فرزندتان می خوانید در نظر بگیرید.
چگونه فرزند شما ممکن است در سال جاری رشد کند
کودکان پنج ساله، حل کننده مسائل خلاق و مشتاق هستند. آنها به طور مداوم ایده های خلاقانه ای را برای چگونگی انجام کار، چیزی یا حل چالش های طولانی تر و یا انتزاعی تر ارائه می دهند. همانطور که در بسیاری از تجربیات جدید شرکت می کنند، پنج ساله از سؤالات تحلیلی بیشتری سوال می کنند و گزینه های آنها را محاسبه می کنند. آنها همچنین اجتماعی تر هستند زیرا چیزهای جدید یاد می گیرند و فعالیت هایی را که شامل فرزندان دیگر می شوند را، ترجیح می دهند.
مهارت های زبان پنج ساله به خوبی توسعه یافته است. آنها واضح سخن می گویند، در جملات پیچیده و ترکیبی صحبت می کنند، اغلب دستور زبان استفاده می کنند و واژگان با اندازه ی خوب دارند که به سرعت رشد می کنند. کودکان این سن از گفتگوهای ابتدایی لذت می برند، می توانند در مکالمات گروهی صحبت کنند و به طور معمول می توانند در هنگام به اشتراک گذاری تجربیات شخصی، جزئیات مناسب را در اختیار شما قرار دهند.
پنج ساله شروع به گسترش مهارت های شفاهی خود برای خواندن و نوشتن می کنند. آنها حروف بزرگ و کوچکتر خود را می دانند و متوجه می شوند که حروف صداهای خاصی را در کلمات بیان می کنند. این دانش به آنها کمک می کند تا کلمات را در چاپ و نوشتن کلمات بر اساس صداهای خود به صدا درآورند. آنها همچنین می توانند درباره داستان صحبت کنند و بتوانند داستان های خود را بیان کنند.
تفکر ریاضی کودکان این سن، انتزاعی تر می شود و گسترش می یابد تا درک بیشتری از ویژگی های اشکال و اعداد داشته باشد. آنها می توانند مجموعه ای از "20" مورد را جمع آوری کنند، علاوه بر آن و تفریق ساده و شناسایی تعداد آنها را در یک مجموعه بزرگتر نشان دهند. پنج ساله از کلمات مرتبط با موقعیتی مانند "زیر" یا "پشت" استفاده می کنند و از آنها استفاده می کند. آنها وقایع را به صورتزمان سنج دنبال می کنند و در حال یادگیری هستند تا زمان را بشناسند. آنها همچنین می توانند اشیا را بر اساس بیش از یک ویژگی مرتب سازی کنند.
به طور فیزیکی، پنج ساله با انرژی فراوان و به دنبال بازی و محیط های فعال می باشد. توانایی های بالقوه آنها برای تعادل و هماهنگ کردن حرکات، آنها را قادر می سازد دوچرخه سواری را با تمرین چرخ ها، شنا کردن، طناب بازی و انجام بسیاری از مهارت های مربوط به توپ انجام دهند. آنها در حالت راه رفتن و دویدن، توانایی بالایی از خود نشان می دهند و می توانند جهت، سرعت و کیفیت حرکات را تغییر دهند. آنها همچنین می توانند انگشتان خود را به صورت انعطاف پذیری کنترل کنند تا ابزار نوشتن و نقاشی را کنترل کنند، عروسک ها را لباس بپوشند و اداره کنند و زیپ ها و دکمه ها را خود، باز و بسته کنند.
پنج ساله واقعا میخواهد بیشتر بداند که چگونه جهان در گردش است و مدیریت می شود.
تجربیات دست دوم به آنها کمک می کند تا نظریه ها را برای توضیح چگونگی و چگونگی وقوع اتفاقات تشکیل دهند. آنها می توانند ابزارهایی مانند دماسنج و متر برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنند و بتوانند به طور مستقل انجام تحقیقات ساده انجام دهند. پنج ساله نیز از اطلاعات به صورت فزاینده توصیفی استفاده می کند، سوالات را مطرح و توضیحات ارائه می دهد.
کودکان این سن می توانند احساسات و شرایط اجتماعی را با استقلال بیشتری مدیریت کنند. آنها ممکن است تصمیم خود را برای رفتن به اتاق دیگری برای آرام کردن، و یا سعی در اتخاذ استراتژی هایی مانند مذاکره و سازش برای حل منازعه قبل از کمک از سوی بزرگسالان را خود برگزینند.
آنها همچنین مهارت هایی را برای شکل گیری و حفظ دوستی با بزرگسالان و سایر کودکان بهبود داده اند. پذیرفته شده توسط "گروه" در حال تبدیل شدن به بیشتر و بیشتر مهم است.
در هنرهای خلاقانه، پنج ساله ها دارای مجموعه متنوعی از موسیقی هستند و می توانند موسیقی را در دستورالعمل های مشخصی قرار دهند. آنها هنر واقعی را با موضوعات قابل تشخیص و تنظیمات دقیق تر ایجاد می کنند. آنها همچنین می دانند که هنر می تواند یک داستان را بازگو کن. بازی چشمگیر پنج ساله از پیش برنامه ریزی شده، دقیق و پایدار است. آنها قادر به انجام نمایشهای ساده، انجام پانومیم و انجام نمایشهای عروسکی هستند.